تشابه گام های موسیقی ایرانی

تشابه گام های موسیقی ایرانی

تشابه گام شور با همایون: شروع گام همایون با شور یکی است تنها اختلاف آنها درجه سوم گامشان می باشد یعنی درجه سوم گام همایون نیم پرده بیشر از گام شور است به همین طریق می توان به راحتی وارد یکدیگر شد.

گام شور سل: 

سل،لاکرون،سی بمل، دو ،ر، می بمل، فا، سل

گام همایون سل

سل،لاکرون،سی،دو،ر،می بمل،فا،سل

نت (سل ) در هر دو گام شاهد شور  و تونیک همایون می باشد

نت ( لا )  کرون شاهد همایون می باشد

نت  (دو)  شاهد ابوعطا و افشاری است در گام شور ولی

نت  (دو)  شاهد چکاوک در همایون می باشد

نت  (ر ) شاهد شاهد دشتی در شور و شاهد بیداد در همایون است

تشابه گام شور با اصفهان

 آواز اصفهان از مشتقات همایون می باشد و از درجه چهارم گام همایون شروع می شود یعنی هرگاه درجه چهارم گام همایون را شاهد قرار می دهیم آواز اصفهان را می توان شروع کرد  در اینجا باید بگویم گام آواز اصفهان همان گام شور  سل است که چون گام همایون را از سل  گرفته بودیم طبیعتأ اصفهان هم درجه چهارم گام شور می شود و اگر دقت شود درجه چهارم گام شور.

نت (دو) میباشد که در اینجا شاهد اصفهان است یعنی از درجه چهارم گام شور می توان به اصفهان رفت درجه هشتم گام شور شاهد عشاق دشتی و در اصفهان شاهد عشاق اصفهان می باشد.

 تشابه گام شور وسه گاه

در اینجا گام شور سل را با سه گاه سل مقایسه می کنیم :

در گام شور سل نت تونیک شور با تونیک مخالف سه گاه مشترک است و می توان آن را کلیدی برای ورود شور به سه گاه دانست و بلعکس و نت  ر  در شورشاهد دشتی و در سگاه همین نت  ر  شاهد گوشه زابل است و حال چگونه می شود از شور به سگاه رفت باید قدم به قدم گوشه های نام برده را نواخت اگر در شور سل هستیم به مدت چند لحظه روی نت سل ایست می کنیم تا گوش به مایه و نت اولیه  گام شور کاملان عادت کند و سپس از همان نت گوشه مخالف سه گاه را می نوازیم  و از مخالف سه گاه به گوشه مغلوب می رویم گوشه مغلوب از درجه سوم گام سه گاه شروع می شود و از آنجا به سه گاه می رویم.

تشابه گام شور و چهارگاه

وحالا به قسمت شور  سل و چهار گاه سل را مقایسه می کنیم:

درجه اول شور شاهد درآمد ودرجه اول چهار گاه

شاهددرآمد چهار گاه می باشندو هر دو نت سل

می باشند درجه چهارم نت دو  در شور شاهد

افشاری و ابوعطامی باشد  ولی در چهار گاه

همین نت شاهد مویه است درجه پنجم در شورشاهد دشتی است ولی در چهار گاه  شاهد حصار از مقایسه دو گام چهار گاه و شور با یکدیگر چنانچه مشهود است بهترین راه جهت ورود از یک گام به گام دیگری آن است که از طریق درجه چهارم گام شور که جایگاه نت های شاهد افشاری و ابوعطاست به گوشه مویه وارد شد (مویه ای که از لحاظ شاهد با افشاری و ابوعطا یکی است) و سپس از طریق گوشه مویه فرود به چهارگاه  و بلعکس وهمینطور از درجه پنجم.

(

تشابه گام شور با ماهور

هر گاه درجه ششم گام ماهور را ربع پرده کم کنیم وارد پرده شور می شویم که قدما آنرا دلکش می نامیدند وحقیقتأ اینطور است  زیرا ملودی ماهور یکدفعه عوض مشود و حال وهوای دیگری پیدا می کند و قلب آدم را تکان می دهد یعنی با رفتن به گوشه  دلکش تغییر مقامی از ماهور به شور داده حال چگونه می توانیم از ماهور به شور و یا بلعکس از شور به ماهور رجعت کنیم یکی از راه هایی که دوستان نوازنده ویا خواننده انجام می دهند  از طریقه گوشه سلمک است اگر سلمک و دلکش  سر جای یکدیگر خوانده شوند ماهور و شور آن هم مایه نبوده و اختلاف یک پرده دارند و به عبارتی دیگر اگرماهور از نت  دو  زده یا خوانده شود و شور هم ازنت (ر) زده شود سلمک و دلکش آنها  هم مایه خواهد بود

گام شور  ( ر( 

ر، می کرون، فا، سل، لا، سی بمل، دو، ر

گام ماهور سل

سل، لا، سی، دو، ر، می، فادیز، سل

درجه اول ماهور یعنی (نت سل  ) شاهد درآمد است

درجه دوم شاهد گوشه داد می باشد

درجه سوم شاهد راک عبدالله

درجه چهارم (نت دو) شاهد نیشابورک است

درجه پنجم (نت ر )شاهد دلکش وتونیک (شور  ر ) می باشد

نت هشتم گام ماهور یعنی (سل ) اکتاو شاهد عراق و راکها و از آن

طرف شاهد سلمک  گام شور می باشد.

 تشابه گام شور با نوا

همانطور که قبلان اشاره شد گام نوا و شور از نظر فواصل کاملان یکی است و فقط ساختار ملودی آنها باهم فرق می کند و در ضمن ساختار ملودی بعضی از گوشه های نوا(گوشت-عراق  )باعث تغییر نت های تشکیل دهنده شده و گام را تغییر می دهد  که آن هم مقطعی است و نهایتأبه نوا مراجعت می نماید و چون این دو گام با هم متشابه هستند می توان به راحتی وارد یکدیگر شوند.

 تشابه گام همایون با ماهور

هرگاه گوشه های ماهور را اجرا می کنیم در بعضی از گوشه هاکاملان ملودی صدای همایون می دهد حال چه موقع اتفاق می افتد؟آن موقعی است که ما در آواز ماهور گوشه راک را اجرا می کنیم یعنی از طریق گوشه راک نوعی تغییر مقام به آواز اصفهان داده و سپس به از طریق گوشه سروش به همایون می رویم و یکی دیگر از راههای ماهور به همایون از طریق گوشه دلکش صورت می گیرد و آن به این طریق بود که درجه ششم  گام ماهور را ربع پرده کم می کردیم وارد شور می شدیم واز شور به همایون می رفتیم چون شور و همایون تنها اختلافشان در درجه سوم است کافی است درجه سوم شور را نیم پرده بالا میبریم وبه همایون می رسیم .

تشابه گام ماهور و چهارگاه

هرگاه درجه دوم و ششم گام ماهور را ربع پرده کم کنیم وارد پرده چهار کاه می شویم در واقع نت شاهد ماهور و چهار گاه یکی است درجه پنچم  ماهور که در حقیقت شاهد گوشه دلکش هست  شاهد گوشه حصار هم می باشد و از همین نت مشترک می توان وارد گام دیکری شد  در واقع اگر بخواهیم از ماهور به چهار گاه برویم باید اول از طریق گوشه منصوری به اصفهان و وارد ماهو ر شویم چون همانگونه که قبلان گفته شد ماهور با چهارگاه اختلاف در دو فاصله ربع پرده ای  دارند که در اول با از بین بردن یک  ربع پرده و در   مرحله بعد ربع پرده دوم را از بین می بریم تا از چهارکاه  به ماهور به رسیم.

گام چهار گاه سل

سل، لاکرون، سی، دو،  ر، می کرون ، فا دیز سل

گام ماهور سل 

سل، لا، سی ، دو، ر، می، فادیز، سل

درجه اول هرگام شاهدهای آن دو گام می باشد درجه سوم شاهد زابل در چهارگاه وشاهد  راک عبدالله می باشددرجه چهارم شاهد مویه در چهارگاه و شاهد نیشابورک در ماهور می باشددرجه پنجم شاهد حصار در چهارگاه و شاهد دلکش و شکسته در ماهور است درجه هشتم شاهد مغلوب در چهار گاه وشاهد عراق در ماهور می باشد.


تشابه گام ماهور با اصفهان 


   دستگاه ماور و آواز اصفها ن در درجات(اول-دوم-چهارم-پنجم-هفتم)باهم اشتراک دارند و اگر بخواهیم از آواز ماهور به اصفهان برویم بهترین کلید برای ورود همین نت های مشترک بین آنهاست  چون این دو آواز حداقل در سه نت شاهد های مشترک دارند درجات مشترک عبارتند از


 1-درآمدهای ماهور و بیات اصفهان (درجه اول گام)


2-  گوشه های داددر ماهورو بیات راجع در اصفهان(درجه دوم گام)


3- گوشه شکسته ودلکش در ماهور و عشاق در اصفهان و آن روی درجه پنجم گام قرار دارد پس با ملودی صحیع هر کدام از گوشه های نامبرده و مکث روی این نت ها  می توان وارد هر کدام از این گامها شد 


اگر از عشاق اصفهان به گوشه قرچه رفته و همچنین پس از دلکش ماهور

    وارد قرچه شویم این دو قرچه باهم هم مایه بوده و براحتی می توان با لحظه ای فرود  را به هرکدام  از گامهای نامبرده شده انجام داد 



تشابه گام ماهور و نوا


قبلان تشابه ماهور و شور را توزیع دادیم و در مورد ماهور و نوا هم کاملان همان گفته ها صادق است با این تفاوت که چون برخی گوشه هایی که در نوا خوانده می شوند انحصار  به این گام دارند بنابراین ورود از گام نوا به ماهور از طریق این گوشه ها روشهای دیگری را طلب می کند که به چند مورد آن می پردازیم


برای سهولت ورود از هر کدام از گامهای مذکور به یکدیگر ابتدا جایگاه گوشه های که در دو دستگاه به صورت اشتراکی موجود است مانند گوشه عراق-نیشابورک-شکسته را برسی می کنیم 


در صورتیکه گام ماهور و نوا از یک نت بسته شده باشند در گام ماهور شاهد گوشه عراق  نت تونیک یا اکتاو گام را اشغال کرده


در صورتیکه در گام نوا شاهد گوشه عراق درجه چهارم  گام نوا را بخود اختصاص می دهد بنابراین اگر نوازنده در گام نوا باشدو بخواهد گوشه عراق را اجرا کند و نهایتأ فرود در ماهور نماید  در مایه ماهور معادل نوا فرود نکرده است بلکه در ماهوری با مایه جدید می باشد در واقع ماهوری که از درجه چهارم گام نوا  شروع شده است از طرفی دیگر درجه چهارم گام نوا (جایگاه شاهد های عراق-گوشت-نیشابورک ) می باشد و در گام ماهور جایگاه  گوشه نیشابورک است  بنابراین یکی از راه های ورود  از گام ماهور به نوا و بلعکس  از طریق درجه چهارم گامهای  نامیده می باشد 

خلاصه در مقایسه گام ماهور و نوا سه نت از درجات گامهای فوق با یکدیگر  مشترکند

و آن درجه اول- چهارم-وپنجم می باشد

درجه اول تونیک ملودی نوا-ماهور

 درجه چهارم در گام نوا شاهد عراق -گوشت-در گام ماهور شاهد نیشابورک

درجه پنجم در گام نوا شاهد گوشه نهفت - شکسته- ودر گام  ماهور شاهد دلکش-شکسته می باشد 


تشابه گام ماهور با سه گاه

همانطور که قبلان گفتیم گام ماهور ربع پرده ندارد ولی گام سه گاه دارای دو ربع پرده میباشد بهترین تشابه گام ماهور و سه گاه  در انطباق شاهدهای گوشه های دلکش ماهور و زابل سه گاه وقتی ماهور و سه گاه  هم تونیک باشند


گام ماهور سل


سل-لا-سی-دو-ر-می-فادیز-سل


گام ماهور سگاه سل


سل-لا-سی کرون-دو -ر-می کرون-فا-سل

به عبارتی دیگر درجات پنجم گام ماهور و سه گاه نت های  شاهد های دلکش و زابل می باشند و به آسانی می توان از این طریق وارد یکدیگر شد

یکی دیگر از راههای ورود بیکدیگر از طریق درجه اول ماهور یعنی نت سل و همین نت شاهد عراق ماهور است و از طرفی همین نت سل شاهد مخالف در سه گاه می باشد



تشابه گام همایون و چهار گاه

اگر گام چهار گاه و همایون را از نت مشترک مانند نت سل ببندیم بخوبی می بینیم که در اکثر درجات نت های مشترک وجود دارد و این درجات عبارتند از درجه اول-دوم-سوم-چهارم-پنجم) 

این درجات در واقع نت های شاهد گوشه های دو دستگاه هستند و از آنها بخوبی می توان وارد یکدیگر شد حال جهت روشن شدن تشابهات دو گام مقایسه را از طریق نمایش فواصل گام آنها برسی می کنیم

گام همایون سل
سل-لاکرون-سی-دو-ر-می بمل-فا-سل

گام چهار گاه سل

   سل- لاکرون -سی-دو-ر-می کرون-فادیز-سل 

   چنانچه از نمایش دو گام مشهود است درجات اول-سوم-چهارم از گام چهار گاه       به ترتیب نت شاهد 

درآمد چهار گاه و زابل و مویه هستندو از طرفی درجات دوم-چهارم-پنجم گام همایون به ترتیب محل شاهد 

درآمد همایون و گوشه های چکاوک و بیداد است در میان این تشابهات بارزترین آنهادر درجه چهارم گام محل 

تمرکز  دو گوشه (چکاوک) در همایون و مویه چهار گاه می باشد و یکی از کلید های ورود و   خروج از هر دو 

دستگاه از طریق اتکا به نت شاهد آنها (درجه چهارم) گام و ملودی گوشه های ذکر شده می باشد

از طریق تبدیل نمودن ملودی گوشه شوشتری منصوری (چهار گاه) به شوشتری 

 (همایون  می توان مرکب خوانی کرد )


تشابه گام سه گاه با همایون

گام سه گاه و همایون با هم روی درجات اول-چهارم-پنجم-هفتم-وهشتم مشترک هستنددرجات مشترک در 

سه گاه اول-سوم -پنجم-وششم  و در همایون روی اول-دوم-چهارم-وپنجم است  از طرفی انطباق دو شاهد 

زابل در سه گاه وبیداد درهمایون که هر دو روی درجه پنجم گام خود جای دارند کلید محکمی جهت وروداز گامی به گام دیگر است

گام همایون سل

سل- لا کرون-سی-دو-ر-می بمل-فا سل

گام سه گاه سل

سل- لا-سی کرون -دو-ر- می کرون-فا-سل
در ضمن باید توحه داشته باشید که گام سه گاه از  زیر تونیک شور شروع می شود ولی تونیک همایون و شور یکی است
 در گام همایون نت لا کرون شاهد همایون است و در سه گاه درجه سوم یعنی سی کرون شاهد می باشد
نت  ر  در همایون شاهد بیداد و در سه گاه شاهد زابل می باشد
نت سل در اکتاو هر دو گام در همایون شاهد چکاوک و در سه گاه شاهد مخالف می باشد نت مویه در سه گاه یعنی  در جه ششم می کرون و در همایون همین نت شاهد در آمد همایون می با شد 



تشابه گام سه گاه با اصفهان

هرگاه گام سه گاه و اصفهان از یک نت شروع شوند نت های مشترک آنها روی درجات اول- دوم-چهارم پنجم-ششم-هشتم- می باشند 

گام سه گاه سل
سل-لا-سی کرون-دو-ر-می کرون-فا-سل

گام اصفهان سل

سل -لا -سی بمل-دو-ر-می کرون-فا-سل

روی درجات اول هر دو گام نتهای شاهد مخالف سه گاه و درآمد اصفهان هر دو یکی هستند و روی درجه پنجم هر دو گام نت های شاهد  زابل سه گاه و عشاق اصفهان یکی   است و روی درجات  ششم هردوگام نت شاهد مویه سه گاه و درآمد همایون یکی است واین نتها هرکدام کلیدی برای تغییر مقام از این آواز به آواز دیگریست
یکی دیگر از راههای اصفهان به سه گاه این است که درآمد بیات اصفهان را تبدل به مخالف سه گاه و با تعقیرربع پرده این کار انجام می شود برای مثال اگر در سه گاه سل باشیم نت فا را در اینجا تبدیل به فا سری کرده و حالت مخالف به خود می گیرد و بعد با تبدیل فا سری به فادیز به اصفهان می رویم


تشابه گام دستگاه چهار گاه با آواز بیات اصفهان

درجات اول-چهارم پنجم-و ششم در هر دو گام مشترک هستند

گام چهارگاه سل

سل -لا کرون-سی- دو-ر- می کرون-فا دیز سل

گام اصفهان سل

سل-لا-سی بمل-دو-ر-می کرون-فادیز-سل

گوشه عشاق در آواز بیات اصفهان با گوشه حصار در چهار گاه روی هم منطبق هستندو آنها روی درجه پنجم گام خود قرار دارند   




ادامه دستگاه ها و نواها

دستگاه سه گاه:

هر گاه درجه پنجم گام شور را ربع پرده کم کنیم وارد سه گاه می شویم گام سه گاه با تمام دستگاه های دیگر فرق دارد و گامیست پایین رونده واز زیر تونیک شور شروع می شود و از نظر شاهد(تونیک) ایست که نت های عمده این   گام می باشند  ویژگی مخصوص به خود دارد در دستگاه سه گاه مایه آواز با درجه سوم گام شناسایی می گردد و همین درجه سوم گام نت ایست و شاهد نیز محسوب می شود و این حالت اهمیت خاصی دارد باید این را هم به گویم گام سه گاه نت های ایست دیگر هم دارد که اگر روی آنها ایست شود معرف گوشه های دیگر این دستگاه خواهد بود.

گام سه گاه

سل، لا،سی کرون، دو ،ر، می کرون، فا، سل

فواصل گام سه گاه

بین درجه اول تا دوم یک پرده

بین درجه دوم  تا سوم سه ربع پرده

بین درجه سوم تا چهارم سه ربع پرده

بین درجه چهارم تا پنجم یک پرده

یبن درجه پنجم تا ششم سه ربع پرده

بین درجه ششم تا هفتم سه ربع پرده

بین هفتم تا هشتم یک پرده

در ضمن باید توجه داشت که در آواز سه گاه نباید مایه را از تونیک گرفت  آن وقت وارد مخالف سه گاه می شویم پس همیشه شاهد را باید درجه سوم گام قرار داد.

 

دستگاه چهار گاه:

 آواز چهار گاه یکی از قدیمی ترین آواز های ایرانیست و از استقلال خاصی برخوردار است و می توان گفت در تمام آواز های  ایرانی کاملترین  گام را چهار گاه داراست مایه آن همان نت شروع یعنی تونیک می با شد و برای ساختن گام می توانیم بخاطر بسپاریم هر گاه درجه دوم و ششم گام ماهور را ربع پرده پایین آوریم وارد چهار گاه می شویم البته هنگام اجرا موسیقی این کار یک دفعه صورت نمی گیرد بلکه با وارد شدن در گوشه های مختلف اول درجه دوم را ربع پرده پایین می آورندو آواز حالتی دیگر پیدا می کند وبعد از اجرای گوشه درجه ششم را ربع پرده پایین می آورند برای مثال هر گاه از آواز ماهور به چهار گاه می روند اول با نواختن یا خواندن گوشه راک یک ربع پرده را پایین آورده و بعد از طریق گوشه موالیان

حال به چهار گاه می روند:

در چهار گاه نت های ایست مختلف داریم بصورتیکه ایست روی درجات مختلف گام نشانگر گوشه های مختلف این دستگاه می باشد و این درجات عبارتند از.

اول،سوم، چهارم ،پنجم،ششم،هشتم 

حال اگر روی درجه اول دور می زنیم و تونیک را شاهد قرار می دهیم ما درواقع گوشه درآمد را اجرا کردیم هرگاه درجه سوم را شاهد به گیریم گوشه زابل را اجرا می کنیم هرگاه درجه چهارم را شاهد قرار داده وارد  گوشه مویه میشویم و در این حالت درجه پنجم هم موقت ربع پرده کم می شود ولی همیشه به این حالت نمی ماند و دوباره برای فرود بجای خود بر می گردد.

و هرگاه درجه پنجم را شاهد قرار دهیم وارد گوشه حصار می شویم این حصار در واقع یک تغییر مقام از درجه اول به درجه چهارم گام است و ملودی به اوج می رود و چون نوازنده ویا خواننده در این گوشه محدود است آن را قدما حصار می نامند.

حال اگر درجه ششم را شاهد قرار داده وارد گوشه مخالف می شویم و چرا به آن مخالف می گویند باید گفت که در واقع ما از چهارگاه به همایون وارد شدیم که ملودی حا لت دیگری پیدا می کند و اگر درجه هشتم را شاهد قرار داده می توان از این طریق وارد گوشه مغلوب و منصوری شد نت شاهد در چهار گاه همان نت تونیک است.

گام چهار گاه

دو، ر  کرون، می، فا،سل، لا کرون،سی، دو

فواصل گام چهار گاه:

بین درجه اول تا دوم سه ربع پرده

بین درجه دوم تا سوم یک پرده و ربع پرده

بین درجه سوم تا چهارم نیم پرده

بین درجه چهارم تا پنجم یک پرده

بین درجه پنجم تا ششم سه ربع پرده

بین درجه ششم تا هفتم یک پرده و ربع پرده

بین درجه هفتم تا هشتم  نیم پرده

 

پایان

 

دستگاه  نوا و همایون

دستگاه نوا

دستگاه نوا دارای ملودی های گوناگون است هر چند گام و فواصل آن از جهاتی کاملان با شور مطابق است ولی در نهایت اسقلال ملودی دارد آواز نوا در شروع از ناحیه بم آغاز می شود و کم کم به قسمتهای زیر می رود روند ملودی نوا مایل به طرف نتهای پایین رونده گام (قبل از تونیک)است

گام نوا

این گام را نوا در مایه (دو  )  می نامیم

دو، ر، می بمل، فا، سل، لا کرون، سی بمل ،دو

شروع آواز نوا از نت (سل تا دو ) می باشدنت شاهد آن با شاهد آواز ابوعطا و افشاری یکی است درآمد نوا نیز در هنگام شروع و آغاز ملودی بلافاصله از نت شاهد شروع نمی شود بلکه از درجه سوم گام شور (شاهد بیات ترک) شروع شده و در گردش ملودیک خود به طرف نت شاهد و تونیک گام شور متمایل شده و سپس به شاهد خودش یعنی درجه چهارم گام شور مراجعت می کند و در این موقع است که اصل ملودی نوا حول کانون شاهد شکل می گیرد گام نوا زمانی با شور مطابق است که نت شاهد نوا از درجه چهارم گام شورشروع شود.

فواصل گام نوا

بین درجه اول ودوم یک پرده

یبن درجه دوم وسوم نیم پرده

بین سوم وچهارم یک پرده

بین درجه چهارم و پنحم یک پرده

بین درجه پنجم و ششم سه ربع پرده

بین درجه ششم و هفتم سه ربع پرده

بین هفتم و هشتم یک ربع پرده

دستگاه همایون

دستگاه  همانند گام شور است فقط تفاوت اساسی که دارد در درجه سوم گام شور و همایون می باشد بطوری که درجه سوم گام همایون نیم پرده بالاتراز درجه سوم گام شور است و همین نت حالت همایون را بیان میکند نت شاهدهمایون درجه دوم گام است و برای اجرای آواز از چند نت زیرگام شروع کرده و به درجه دوم گام می رسیم نت شاهد و در آنجا ملودی همایون گردشهایی دراطراف این نت دارند پس از خود نما یی  نت شاهد درجه هفتم گام اهمیت داردو آن نت ایست همایون است و در هنگام اجرای آواز در بیشتر اوقات نیم فرودبر روی این نت مشهود است خواننده ویا نوارنده باید روی این نت بطور موقط

ایست کند و آن را به عنوان نیم فرود تلقی کندو فرود کامل زمانی صورت می گیردکه اشاره به نت تونیک همایون بشود بطور معمول در طول زمان ایستادن روی درجه هفتم همایون مرسوم شده و گوشها به این فرود عادت کرده اند اگر بخواهیم دقیقأ فرود همایون انجام پذیرد بآید به یک نت بالاتراز آنچه تا بحال مرسوم بوده است اشاره کنیم اصولان فرود همایون برای دوستان خواننده کمی مشکل است برای اینکه اشاره ای در ذهن داشته باشیم و همیشه برای فرود کامل همایون از آن استفاده کنیم باید شروع ملودی گوشه موالف  را ملکه ذهن خود کنیم. در دستگاه همایون حالتی از ملودی در دانگ اول کام نواخته و یا خوانده می شودو قدما نام موآلف را برای آن بر گذیند

یکی دیگر  از راههای فرود کامل روی تونیک گام همایون استفاده استفاده از بال کبوتر است

فرودی که از درجه  چهارم جهش به درجه اول گام هر دستگاه دارد.می توان به جرأت

گفت که اکثر خوانندگان نسبت به فر ود  کامل همایون تا حال توجهی علمی 

مبذول نداشته اند و همگان بر اساس سنت و تقلید به این کار پرداخته اند در صورتیکه  

اگر از دریچه علم موسیقی با آن برخورد می کردند فرود را روی تونیک گام همایون انجام می

دادنند. البته مشابه این موضوع در مقوله های دیگر نیز به چشم می خورد و در صورتیکه 

هنرمندان ما با دید علمی به خوانندگی و نوازندگی بپردازند افق وسیعی از تازه ها بروی آنها 

باز خواهد شد از طرفی حق با آنها بوده چرا که تا این اواخر طریقه انتقال موسیقی ما 

بصورت سینه به سینه  بود و مدتی است که موسیقی بطور علمی تدریس می شود واگر 

بزرگانی مثل استاد وزیری واستاد روح الله خالقی نبودند الان هم همین مشکل را داشتیم امید 

وارم که هنرمندان ما در آیند خط مشی خود رادر جهت پیشبرد اهداف هنری دنبال کنند.

فواصل تشکیل دهنده گام همایون

بین درجه اول ودوم سه ربع پرده

بین درجه دوم وسوم  یک پرده وربع پرده

بین درجه سوم و چهارم نیم پرده 

بین درجه چهارم و پنجم یک پرده  

بین درجه پنجم وششم  نیم پرده 

بین درجه ششم وهفتم  یک پرده

بین درجه هفتم وهشتم  یک پرده

مشتق آواز همایون(آواز اصفهان )

آواز اصفهان از درجه چهارم گام همایون شروع می شود در واقع شاهد آن هم درجه چهارم گام همایون می باشد و گام آن با گام کوچک هارمونیک هیچ تفاوت ندارد نت ایست درجه ششم گام بیات اصفهان می باشد البته در قدیم اصفهان را طوری دیگر می نواختند و امروز اصفهان قدیم را مخالف سه گاه می نامند چون در زمان قاجار مسافرت به اروپا باب شده و موسیقی دانهای ما در  مقایسه ها یشان مشابهتی بین گام کوچک بین المللی و بیات اصفهان دیدنددرجه هفتم گام اصفهان را  ربع پرده کمتر می گرفتند و کم کم گوش های آنها باین فاصله عادت کرد و اصالت فواصل قدیم از بین رفت برای مثال گام اصفهان سل را می نویسیم.

سل، لا، سی بمل، دو، ر، می بمل، فادیز، سل = اصفهان جدید

سل، لا، سی بمل، دو، ر، می بمل، فاسری، سل = اصفهان قدیم

روابط گام های موسیقی ایران با یکدیگر

درره منزل لیلی که خطر هاست بجان

شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

روابط گامهای موسیقی ایران با یکدیگر

دانستن فواصل گامهای دستگاهها و آواز های مشتق از آنها بسیاری از مشکلات هنرجویان راحل خواهد ساخت و یک سیتم دفاعی در مقابل خطراتی همچون خارج نواختند می باشدوعلاوه بر آن راههای اساسی برای مرکب نوازی را آسان می کند

دستگاه راست پنجگاه

همانطور که قبلان اشاره کردم گام راست پنجگاه با ماهور یکی است و اختلاف در نوعیت ملودی وحالات دو آواز می باشد زنده یاد استاد علینقی وزیری بر این عقیده بودند که دستگاه به آوازی اطلاق می گرددکه طرز بستن درجات گام و فواصل آن شباهت به دستگاه دیگر نداشته باشد و چون فواصل دستگاه راست پنجگاه با ماهور یکی است آنرا نباید دستگاه نامید و به آن باید به( یک گام  مد گر)نگریست به هر صورت شناسایی راست پنجگاه از نت تونیک آن شنا خته می گردد نت شاهد و ایست درجه اول گام راست پنجگاه است نوازنده گان هنگام اجرا از کوک خاصی استفاده می کنند که شنونده احساس می کتد  که دستگاه راست پنجگاه کاملان مستقل است سیم های ساز را به فاصله پنجم کوک میکنند.

گام راست پنجگاه از مایه فا

فا،سل،لا،سی بمل،دو،ر،می،فا

دستگاه ماهور

ماهور تنها دستگاهی است که  گام  آن کاملان باگام  اروپایی یکی است ولی فقط چند گوشه هستند که در این گام نواخته می شود و نوازنده بعد از نواختن چند گوشه ملودی را تغییرمی دهد و کاملان گام ماهور تغییر می کند مثلان هنگام نواختن درجه ششم گام ماهور را ربع پرده پایین می آورد وارد گوشه دلکش می شود و اگر کسی گوش کند فکر می کند نوازنده.

دستگاه شور را می نوازد و اگر درجه سوم را ربع پرده پایین آورد وارد گوشه دیگری به نام شکسته می شود که همان افشاری و یا تغییرمقام به سه گاه می باشد بطور کلی نت ایست و شاهد و تونیک ماهور درجه اول گام است.

 نکته بسیار مهم این است که ساختار ملودی ماهور باعث آن شده تا گام ماهور قبل از تشکیل دارای دانگ مقدمه ای باشد و همجنین پس از طی فاصله اکتاو دانگی الحاقی  نیز به خود اختصاص دهدکه همین امر باعث شده است دستگاه ماهور گسترایی فراتر از یک گام داشته باشد.

گام ماهور از مایه سل

سل،لا، سی،دو،ر،می،فادیز،سل

دستگاه شور

شور معمولترین آواز ایرانیست که در موسیقی ملی ماست گام مخصوصی است که هیج شباهتی با گام مینور و ماژور ندارفواصل تشکیل دهنده گام شور عبارتند از .

1- بین درجه اول و دوم سه ربع پرده

2-بین درجه دوم وسوم سه ربع پرده

3-بین درجه سوم و چهارم  یک پرده

4-بین درجه چهارم تا پنجم  یک پرده

5 -بین درجه پنجم تا ششم  نیم پرده

6-بین درجه ششم تا هفتم  یک پرده

7-بین درجه هفتم تا هشتم  یک پرده

دستگاه شور را می توان از 24 ربع پرده موسیقی ایرانی نواخت ولی به علت محدود بودن ساز هایی که ایرانیان برای نواختن انتخاب کردند کاری بس دشوار است بهمین خاطر نوازندگان ایرانی مایه های معمولتری را برای اجراءاین آواز یا آوازهای دیگر بکار می برند برای مثال ما از گام شور سل شروع می کنیم این گام برای تار و سه تار سنتور بیشتر قابل اجراست نوازندگان کمانچه ویا ویلن از مایه لا این آواز را اجرا می کنند.

 آواز شور نت شاهد و ایست همان شروع گام است چرا که اگر در شور در هرکدام از درجات به غیر از شروع گام ایست کنیم آوازهای مشتق از شورتشکیل میشود.

گام شور سل

سل ،لا کرون،سی بمل،دو ،ر،می بمل،فا، سل می باشد.

گام شور دارای یک دانگ مقدمه،الحاقی از طرف بم یا زیر می باشدکه طبیعطتأ تعدادی از گوشه های شکل دهنده آن دستگاه در آن محدوده جای گرفته اند و گوشه خارا در محدوده این دانگ الحاقی قرار گرفته است.

نما یش دانگ الحاقی گام به این صورت است،دانگ مقدمه دو،ر، می بمل،فا دانگ اول سل-لا کرون-سی بمل-دو ادانگ دوم  ر،می بمل،فا،سل می باشد.

 آواز دشتی:

گام دشتی از نظر فواصل همانند ابوعطا و شور است اما نت شاهد آن درجه پنجم  گام شور است ولی این درجه پنجم همیشه به یک حالت نیست و مرتب حدود یک ربع پرده با لا و پایین میرود این نواسان ربع پرده ای نت پنجم گام شور باعث بوجود آمدن حالتی حزن آور است که در ملودی دشتی شاهد می باشد در واقع می توان گفت شاهد دشتی متغیر است بنابرین دشتی گامی.

همانند شور دارد و بخاطر همین ربع پرده داری دو نوع فواصل به شکل زیر

بین درجه اول تا دوم سه ربع پرده

بین درجه دوم وسوم سه ربع پرده

بین درجه سوم و چهارم یک پرده

بین درجه چهارم و پنجم یک پرده

بین درجه پنجم و ششم یک پرده

بین درجه ششم تا هفتم یک پرده

بین درجه هفتم تا هشتم  یک پرده

فرق دشتی با شور این است که در شور درجه اول وچهارم گام با اهمیت است ولی در آواز دشتی نت شاهد که درجه پنجم گام شور است ودرجه سوم گام است که روی آن ایست می کنیم.

 دامه دارد