تشابه گوشه ها در دستگاه های مختلف
برسی گوشه ها در دستگاه های مختلف
گوشه عراق
این گوشه در آواز ماهور و نوا وافشاری قابل اجراست و عملأ هیچ فرقی با هم ندارند یعنی در هنگام اجرای این این آواز نمی توان تشخیص داد در کدام یک از دستگاهای موسیقی ایرانی هستیم
گوشه های زابل -مویه-مخالف
این گوشه ها را می توان هم در دستگاه سه گاه و همینطور دستگاه چهارگاه نواخت
گوشه عشاق
این گوشه رامی توان در آوازهای اصفهان- نوا- دشتی اجرا کرد
گوشه شکسته
این گوشه را میتوان در آواز های(ماهور- سه گاه-نوا -بیات ترک) اجرا کرد
گوشه نغمه
این آواز را در دستگاه-شور -نوا-همایون اجرا می کنند
گوشه بیات راجه در د ستگاه نوا و آواز دشتی
بیات راجه گوشه ای است پر سوز و حزن انگیز و دلنشین این گوشه را در دو آواز دشتی واصفهان به شرطی که هم مایه باشند مثالأ در مایه (ر) شور سل اختلافی در فرود باهم دارند ولی حلت ملودی در هر دو آواز یکی است
شاهد بیات راجع در اصفهان درست یک پرده بالاتر ازنت شاهد دشتی است یعنی اگر نت شاهد اصفهان در (ر) باشد نت شاهد بیات راجع در می می باشد
در این آواز به درجه چهارم گام اصفهان که سل می باشد اشاره ای کوتاه می شود و دوباره به درجه دوم اصفهان که نت (می) می باشد بر می گردد
اما در آواز دشتی گوشه بیات راجع بر اساس ساختار همان ملودی که در اصفهان نواخته می شود از نقطه نظر نت شاهد مکان و درجه دیگری از گام را اشغال می نماید
و آن درجه همان نت شاهد دشتی است به عبارت دیگر در آواز دشتی نت شاهد درآمد با نت شاهد بیات راجع منطبق است
اجرای گوشه مخالف
گوشه مخالف را می توان در دستگاه سه گاه و چهار گاه اجرا کرد
در آواز سه گاه وقتی گوشه مخالف را اجرا می کنیم در واقع تغییر مقام به آواز دیگری است که در قدیم آن را اصفهان می خواندندو امروزه به اصفهان قدیم معروف است ولی گوشه مخالف در دستگاه چهار گاه در واقع تغییر مقام به آواز همایون می باشد
اجرای گوشه عراق در آواز افشاری
گوشه عراق در آواز افشاری چون مانند(بیات راجع در آواز دشتی) اشارهای واضح به تونیک گام افشاری دارد در واقع می توان در اجرای ملودی عراق اشاراتی به درآمد افشاری نیز نمود
مایه ومفهوم آن
مایه اصطلاحی است که در موسیقی ایران مرسوم است و معادل آن در موسیقی کلاسیک أروپا تونالیته می باشد
وقتی در بین نوازندگان و یا خوانندگان مطرح می شود در کدام مایه منظورشان این است که چه نتی را مبدأ قرار دهند و شروع گام و بستن گام آن آواز را از چه نتی مبنا بگذارند یعنی مخصوصأ خوانندگان آواز های ایرانی باید این موضوع را بدانند که فضای هر کدام از دستگاهها با توجه به گستره گام آن دستگاه و با توجه به وسعت صدای خودش مناسب با چه مایه ای است
عشق وشباب و رندی مجموعه مراد است
چون جمع شد معانی گوی بیان توان زد
نکته ای مهم برای خوانندگان عزیز
اگر بخواهید قطعه ای را در دستگاه ماهور بخوانید باید دقت شود که گام ماهور دانگ الحاقی دارد یعنی یک سری از گوشه های ماهور در این دانگ می باشند مانند (راک کشمیر-راک هندی-صفیراک-آشور وند-اصفهانک) با توجه به این موضوع که هر خواننده وسعت صدای محدودی دارد برای اجرای تا حد اکتاو(عراق ماهور)و اگر میلی به اجرای بعد از گام و گوشه های قرار گرفته در محدوده گام الحاقی داشت چون از گستره صدای او خارج است باید مایه بم را بخواند و این موضوع مهمی است که خود من بارها با دوستان خواننده و یا نوازنده مشکل پیدا کرده ام
مایه های چپ و راست
مایه های مختلف از نظر تونالیته(صداداری) به دو دسته تقسیم می شوند که بر اساس تو نالیته اولیه مایه و نوعیت نت شروع تشکیل دهنده گام می باشد
از نظر طبیعی اختلاف سطحی در بین صدای مردان (زنها و بچه ها) موجود است
عملأن تونالیته مردان با زنها یک یا دو دانگ اختلاف دارد بنابراین یک سری از مایه ها
(نتهای شروع گامها)
به نتها و مایه چپ و یک سری به مایه راست معروفیت پیدا کردهاند
معمولأن خانمها در مایه چپ و آقایان در مایه راست می خوانند
حال از خود می پرسید چرا لغت چپ و یا راست را بکار می برند
زنده یاد استاد ابولحسن صبا در مورده چپ و یا راست می فرمایند
اگر سیم ساز را به سمت دست چپ یک پرده بالاتر کوک کنیم برای صدای چپ که معولأ خانمها در این کوک می خوانند و اگر یک پرده به سمت دست راست پاینتر کوک کنیم راست کوک که اغلب آقایان در این کوک می خوانند
حال قدری از نظرفنی بگویم
مثلأن اگر بخواهیم شور لا را اجرا کنیم در ویولون سیم اول را نت ر کوک می کنند یعنی (ر-لا-ر-سل)و آقایان می خوانند
حال اگر خوانندای زن باشد باید در شور دیگری ما نند شور می اجرا کرد و برای این کار سیم اول ویولون را به سمت دست چپ می چرخانند و یک پرده بالاتر یعنی نت می کوک می کنند و کوک تبدیل به (می-لا-ر-سل-) می شود
عملأ در موسیقی ایرانی اگر اشتباه نکنم 40 مایه برای هر کدام از دستگاها و یا آواز ها بوجود می آید که مجموعأ با 12 آواز ایرانی حدود 500 مایه به دست می آید از مایه های بسیاری که روی ساز موجود است و برای آنها می شود گامی در نظر گرفت بسیاری دارای تونالیته مطلوبی نیستند تعداد زیادی در اجرای یک سری از گوشه ها صداداری ندارنند و خیلی از آنها با محدوده صداها تناسب نداردو برخی از آنها نفوذی در شنونده ایجاد نمی کند
پایان